آرشیو شهریور ماه 1399

مشاوره و انتخاب رشته كنكور سراسري

ورد پرس چه مزايايي دارد؟

 

۱. وردپرس رايگان و اوپن سورس است 

وردپرس رايگان و اوپن سورس است

وردپرس يك نرم افزار رايگان است. اين بدان معناست كه شما براي بارگيري، نصب، استفاده و اصلاح نياز به پرداخت پولي نداريد تا با نيازهاي شما مطابقت داشته باشد مي‌توانيد از آن براي ايجاد هر نوع وب سايت استفاده كنيد. در حالي كه خود نرم افزار وردپرس رايگان است ، براي نصب آن به يك نام دامنه و هاستينگ وب نياز داريد.

نام دامنه آدرس وب سايت شما در اينترنت است. اين چيزي است كه كاربران شما در نوار آدرس مرورگر خود براي دسترسي به وب سايت شما تايپ مي‌كنند.

(به عنوان مثال amanjacademy.com).

هاستينگ وب، خانه‌اي است كه وب سايت شما در آن ذخيره مي‌شود.

 

وبسايت شما ميتواند راه خوبي براي راهنمايي مخاطبان، آگاهي بخشي به جامعه و همچنين كسب درامد باشد.

 اين فرآيند قطعا به صورت خودكار اتفاق نمي‌افتد و بازديد كنندگان با رعايت نكات و استفاده از يك سري استراتژي‌هاي مشخص تبديل به مشتري خواهند شد.

 

 

۲. وردپرس با مضامين و افزونه‌هاي مختلف 

افزونه‌هاي وردپرس

بخش زيادي از افرادي كه از WordPress استفاده مي‌كنند نه طراح وب هستند و نه برنامه نويس. در حقيقت، اكثر افراد بدون هيچگونه آگاهي قبلي از طراحي وب سايت ، از WordPress استفاده مي‌كنند. براي افراد غير حرفه‌اي، وردپرس راه حل مناسبي است. زيرا هزاران قالب وب سايت رايگان وجود دارد كه مي‌توانيد انتخاب كنيد. يك تم وردپرس مناسب تقريباً براي هر نوع وب سايت (اعم از وبلاگ، سايت تجاري يا فروشگاه آنلاين) وجود دارد.

قالب‌هاي وردپرس به راحتي قابل تنظيم هستند زيرا بسياري از آن‌ها با پنل گزينه‌هاي خاص خود همراه هستند و به شما امكان مي‌دهند رنگ‌ها را تغيير دهيد، لوگو را بارگذاري كنيد، پس‌زمينه را تغيير دهيد، اسلايدهاي زيبا ايجاد كنيد، و بدون نياز به نوشتن كد آن را با توجه به نيازهاي خود شخصي‌سازي كنيد.

 

همچنين مي‌توانيد با استفاده از افزونه‌ها قابليت شخصي‌سازي را به سايت وردپرس خود اضافه كنيد. افزونه‌هاي WordPress مانند برنامه‌هايي براي وب‌سايت شما هستند كه مي‌توانيد از آن‌ها براي اضافه كردن ويژگي هاي پيشرفته مانند تجزيه و تحليل، فرم‌هاي تماس، لوكيشن و موارد ديگر استفاده كنيد.

درست مانند قالب‌ها، هزاران پلاگين رايگان و پريميوم براي استفاده شما وجود دارد.

گذشته از اضافه كردن قابليت هاي اضافي، برخي از افزونه‌هاي وردپرس به شما امكان مي‌دهند وب سايت خود را به يك پلتفرم كاملاً جديد تبديل كنيد.

 

 

۳. وردپرس سئو دوست است 

 

وردپرس با كد‌هاي داراي استاندارد تطابق و درجه‌ي بالا نوشته شده است و مي‌تواند كلمات ارتباط متنيِ مفهومي‌اي ايجاد كند. به عبارت ديگر، اين مساله موجب مي‌شود گوگل و باقي موتور‌هاي جست‌وجو عاشق وردپرس باشند! به همين دليل سايتهاي وردپرس تمايل به رتبه بالاتر از سايرين در موتورهاي جستجو دارند.

در طراحي، وردپرس از نظر سئو بسيار دوستانه است. همچنين مي‌توانيد از افزونه‌هاي  SEO WordPress  براي بهينه‌سازي وب سايت خود استفاده كنيد.

 

۴. مديريت وردپرس آسان است

مديريت وردپرس

وردپرس مجهز به سيستم مديريت به روزرساني داخلي است. اين به شما امكان مي‌دهد افزونه‌ها و مضامين خود را از درون داشبورد مدير وردپرس خود به‌روز كنيد.

همچنين در صورت وجود نسخه جديد وردپرس، وردپرس به شما اطلاع مي‌دهد، بنابراين مي‌توانيد سايت خود را با يك كليك ساده بر روي يك دكمه به‌روز كنيد.

به منظور مراقبت از داده‌هايتان از هر گونه از بين رفتن تصادفي و يا هك شدن، مي‌توانيد به راحتي از يك پلاگين بكاپ‌گيري وردپرس استفاده كنيد تا به صورت خودكار نسخه‌‌هاي پشتيبان تهيه كرده و اون‌هارا توي هر محل دلخواهي ذخيره‌سازي كنيد. همچنين مي توانيد سايت وردپرس خود را با برنامه‌هاي تلفن همراه وردپرس مديريت كنيد.

 

۵. وردپرس بي خطر و ايمن است

 

وردپرس با در نظر داشتن امنيت ساخته شده است و براي اجراي يك وب سايت يك سكوي بسيار امن و مطمئن در نظر گرفته مي‌شود. با اين حال، درست مانند دنياي واقعي، اينترنت مي‌تواند مكاني نامشخص باشد.

 

۶. وردپرس مي‌تواند انواع مختلف رسانه را مديريت كند

انواع مختلف سايت هاي وردپرس

وردپرس فقط به نوشتن متن محدود نمي‌شود و با يك آپلودكننده‌ي داخلي همراه است كه مي‌تواند فايلهاي صوتي و تصويري و ويدئويي را كنترل كند.

وردپرس از وب سايت‌هاي فعال شده با oEmbed پشتيباني مي‌كند، به اين معني كه مي‌توانيد ويديوهاي يوتيوب ، عكس‌هاي اينستاگرام، توييت‌ها و صدا Soundcloud را فقط با قرار دادن URL در ويرايشگر پست WordPress جاسازي كنيد.

دكمه CTA چيست و چگونه به جذب مشتري كمك مي كند؟

 

فراخوان براي عمل، دكمه فراخوان يا CTA) Call To Action)، يكي از بخش هاي بسيار مهم در طراحي وبسايت مي‌باشد، چرا كه هدف از طراحي وب، سئو سايت و برگذاري كمپين هاي تبليغاتي آنلاين، تبديل مشتري بالقوه به مشتري راغب در جهت پرورش و ترغيب كاربر به انجام يك عمل (action) مي‌باشد.

نكته: برخي تصور مي‌كنند اين عمل بايد حتما ثبت خريد باشد كه اين باور كاملا اشتباه است، تمام فرايند هايي كه ما در وبسايت جهت جذب كاربر و جلب اعتماد و علاقه او مثل: دانلود فايل، عضو شدن در خبرنامه و … انجام مي‌دهيم، نياز به يك دكمه فراخوان دارد.
اين دكمه هاي CTA به شكل قابل توجهي مي‌تواند نرخ تبديل مشتريان شما را افزايش داده و كسب و كار شما را به شكل قابل توجهي نسبت به رقبا پيشتاز كند. در اين مقاله من قصد دارم به ارائه نكات و فرمول هاي مهم و كاربردي نوشتن دكمه CTA پرداخته و شما را از رموز اين كار بسيار مهم آگاه سازم.

 پيش نيازهاي نوشتن CTA 

براي ايجاد و نوشتن متن دكمه هاي فراخوان شما بايد به نكات زير بسيار توجه داشته باشيد:

۱) تعيين هدف CTA

شما بايد به شكلي واضح مشخص كنيد كه هدف شما از ساخت دكمه CTA چيست؟ انتخاب هدف مناسب شما را به بهترين شكل در انجام مراحل بعد، راهنمايي خواهد كرد. اين اهداف مي‌تواند شامل: دريافت اطلاعات تماس، برند سازي، ارائه هديه به كاربر( مثل دانلود يك مقاله رايگان)، فروش و … باشد.

 

۲) جامعه هدف كسب و كار

فرض كنيد شما فروشگاه لوازم آرايشي بهداشتي داشته و قصد داريد فروش آنلاين را نيز در در كسب و كار خود تجربه كنيد. فرض كنيد۷۰٪ جامعه هدف شما را خانم هاي بين ۲۰-۳۰ سال تشكيل داده و محصولات شما نيز به طور عمده نيازهاي اين قشر را برطرف مي‌كند.
قطعا براي طراحي بخش اقدام به خريد سايت خود نياز داريد اين موضوع مهم را در نظر بگيريد و متن خود را به نحوي بنويسيد كه بيشترين اثر گذاري را بر مخاطبان اصلي شما داشته باشد.
چرا كه:

مردم با احساساتشان خريد كرده و سپس آن را با منطق خود هماهنگ مي‌كنند.

 

۳) پيش بيني مسير حركت

شما بايد توانايي اين را داشته باشيد كه مسير حركت كاربر از لحظه و ورود به سايت، استفاده از CTA هاي مختلف و در نهايت رسيدن به هدف اصلي خود را پيش بيني و بهينه ترين راه را براي بالا بردن نرخ كليك فراخوان هاي خود انتخاب كنيد.
به عنوان مثال در نمونه قبلي، شما قصد داريد مقاله اي در مورد بهترين راه جوان سازي پوست در وبسايت خود بارگذاري و محصول خود را به عنوان راه حلي مطمئن به كاربر معرفي كنيد.

شما بايد راه هاي رسيدن به اين مقاله را با CTA هاي مختلف هموار كرده، سپس فراخوان معرفي محصول خود را با متن و رنگ مناسب در ديد كاربر قرار دهيد. پس از آن با يك CTA ديگر كاربر را به صفحه خريد محصول جذب كنيد تا مشتري راغب شما به خريد محصول ترغيب شود.
با محاسبه نرخ تبديل مسير حركت در بازه زماني مشخص، شما قادر خواهيد بود بهترين راه را براي بالا رفتن راندمان فراخوان هاي خود پيدا كنيد.

 

CTA چيست ؟

 

 

فرمول هاي نوشتن بهترين CTA

در ادامه به بررسي بهترين فرمول  نگارش CTA به طور كامل خواهيم پرداخت، اين فرمول راز موفقيت محتوا نويسي براي دكمه هاي CTA مي‌باشد.

فرمول TPSC

T = Text
محتواي متن شما شايد مهم ترين بخش در تهيه يك فراخوان درجه يك مي باشد. محتواي شما بايد سه ويژگي مهم را دارا باشد:

  • ايجاد حس نياز و فوريت در ذهن مخاطب
  • ارائه پيشنهادي كه پتانسيل رد شدن نداشته باشد
  • كوتاه، واضح و مستقيم باشد

P=Placement
دكمه CTA شما هر چقدر هم كه محتواي جذابي داشته باشد. بدون قرارگيري در محل مناسب نمي‌تواند نرخ تبديل قابل توجهي را براي شما به ارمغان بياورد. فراخوان به عمل بايد در جايي به كار رود كه مخاطب بدون هيچ ترديدي آن را حداقل براي يك بار ببيند.

نكته: استفاده از فضاي سفيد يكي از نكاتي است كه بسياري از وبسايت هاي فارسي آن را رعايت نمي‌كنند. فضاي سفيد و خالي، دكمه CTA شما را برجسته كرده و توجه را به سمت خودش جلب مي كند.

S=Size
دكمه فراخوان شما بايد اندازه منطقي و مشخصي داشته باشد، نه بزرگ باشد نه كوچك، دركنار محتواهاي ديگر قابل تشخيص بوده و مخاطب را نسبت به خودش كنجكاو كند.

C=color
رنگ دكمه فراخوان بايد جدا از رنگ زمينه باشد و تناسبي اندك با تم اصلي طراحي سايت شما داشته باشد تا از لحاظ رابط كاربري زيبايي خود را از دست ندهد.

 

 

فرمول بالا بردن تاثير CTA

نگارش يك محتواي خوب قبل از فراخوان، مي‌تواند به شكل قابل توجهي تاثيرگذاري محتواي شما را بهبود ببخشد.
اما اين محتوا چه ويژگي هايي بايد داشته باشد:

  • براي مخاطب نياز ايجاد كند و يا يك مشكل هميشگي را دوباره براي او مطرح كند
  • راه هاي متفاوت رفع اين نياز را بي اعتبار نشان دهد
  • خود را به عنوان راه حل و بهترين پاسخ در جهت رفع اين نياز معرفي كند

اگر دكمه فراخوان شما در حوزه فروش مي‌باشد محتوا بايد ويژگي هاي زير را نيز دارا باشد:

  • ضمانت محصول را تضمين كند
  • قيمت و ارزش مشخصي داشته باشد
  • در صورت اقدام كاربر به اون هديه اي كوچك عرضه كند
  • ريسك هاي معامله را كاهش دهد( بازگشت محصول، پيك و …)

فرمول RDA

R=Require
قبل از رسيدن به دكمه CTA كاربر را نسبت تمام بخش هاي نياز موجود آگاه سازيد.
D=Desire
مخاطب را به كليك بر روي فراخوان به عمل خود علاقه مند كنيد
A=Aquire
اقدامي كه مي‌خواهيد كاربر انجام دهد را خيلي كوتاه و مفيد پيش چشم او قرار دهيد.

 

نكات تكميلي

در اين مقاله شما با تعريف CAT يا دكمه فراخوان به عمل آشنا شديد و نكات اصلي و كاربردي طراحي و نوشتن محتواي CTA را آموختيد، به شما توصيه مي‌كنم هنگام نوشتن محتواي دكمه فراخوان حتما فرمول هاي گفته شده را در خاطر داشته باشيد و اما چند نكته تكميلي و مهم:

  • محتواي خود را به صورت امري و مودبانه بنويسيد.
  • از كلمات قدرتمند مثل رايگان، آخرين فرصت، بهترين و … استفاده كنيد، اين كلمات جدا از ايجاد حس كنجكاوي، حس از دست دادن يك فرصت را در مخاطب زنده مي‌كند.
  • دكمه خود را بهينه سازي كنيد تا در دستگاه هاي ديجيتال مختلف مثل PC، تلفن هوشمند و تبلت با سايز استاندارد نمايش داده شود.

و اما در آخر قبل از هرگونه اقدامي ايده خود را تحت عنوان A/B testing در اينترنت جستجو كنيد تا با استفاده از تجربيات ديگران بتوانيد ميزان نرخ تبديل دكمه فراخوان خود را بهبود ببخشيد.

برچسب گذاري استاندارد

 

 

برچسب (در وردپرس) چيست؟ 

قسمت برچسب‌ها يا تگ، يكي از بخش‌ هايي است كه سيستم هاي مديريت محتوا به صورت پيشفرض در اختيار شما قرار داده تا از طريق آن بتوانيد دسته هاي مختلف را به هم مرتبط كرده و كاربر را در جهت يافتن مقالات مشابه و مرتبط در بين انبوهي از مقالات راهنمايي كنيد. (البته برچسب گذاري در خارج از بحث سيستم هاي مديريت محتوا نيز معنا دارد و مختص سيستمي مثل وردپرس نيست.)

 

تفاوت برچسب و دسته بندي چيست؟

برچسب ها در اصل دسته بندي ها يا به طور دقيق تر راهنماهايي هستند كه دسته هاي مختلف را به هم مربوط مي كنند، براي مثال مقاله اي كه در حال حاضر مشغول مطالعه آن هستيد در دسته بندي سئو سايت مي باشد، اما از آنجايي كه در زمينه سئوتكنيكال مي‌باشد ممكن است من تصميم بگيرم از طريق برچسب مناسب آن را به دسته آموزش سئوتكنيكال نيز مرتبط  كنم، تا كاربر من به حجم بيشتري از مقالات در اين حوزه دسترسي داشته باشد.(بر فرض مثال)

 

 

 

 

بايد هاي برچسب (tag) گذاري

۱) تعداد برچسب

تعداد برچسب ها يك نوشته نبايد زياد باشد، همانطور كه گفته شد هدف برچسب گذاري، هدايت كاربران به مقالات مشابه (موضوعاتي كه در مقاله به آن اشاره شده است) مي‌باشد، تعداد زياد برچسب سه ايراد اساسي دارد:

۱) تعداد بالاي برچسب ها باعث گمراهي و سر در گمي كاربران شما شده و تجربه كاربر را خدشه دار مي‌كند.
۲) دقت داشته باشيد كه هر سايت يك بودجه ايندكسي از طرف گوگل دارد و بات هاي گوگل زمان خاصي را به سايت شما براي اينكار اختصاص مي‌دهند، با برچسب گذاري زياد از حد شما بودجه ايندكس خود را صرف صفحات جديد و نه چندان با ارزش كرده و صفحات اصلي و مهم شما از اين دايره خارج خواهند شد.
۳) زياد شدن صفحات زامبي يكي ديگر از ايرادات بزرگ براي سايت شما مي‌باشد كه نتيجه مستقيم برچسب گذاري هاي بي مورد و زياد است، صفحاتي كه فقط يك مطلب در آن قرار داشته و هيچ ارزشي براي سايت شما ايجاد نمي‌كند. (صد رحمت به صفحات ۴۰۴!)

 

۲) كوتاه و مفيد بودن برچسب

يكي ديگر از اشتباهات رايج در برچسب گذاري كه شاهد آن بوده ام، برچسب گذاري هاي طولاني و جمله واره هاي تك بعدي است. به نحوي كه نتوان ديگر از آن برچسب براي موضوعات و مقالات ديگر استفاده كرد.
برچسب هاي شما نهايت بايد تركيبي از دو يا سه كلمه باشد، به نحوي كه در راستاي استراتژي محتواي شما بوده و بتوان از آن در ادامه استفاده كرد.
اين بخش را با يك مثال براي شما توضيح مي‌دهم:
فرض كنيد مقاله اي در مورد «آموزش ديجيتال ماركتينگ» در وبسايت خود بارگزاري كرده ايد و در آن به موضوعاتي نظير سئو، بازاريابي محتوا و سوشيال مديا ماركتينگ اشاره كرده ايد.

براي برچسب گذاري چه كاري بايد انجام داد؟
فرض كنيد من مقالاتي در موضوع آموزش ديجيتال ماركتينگ كه براي شما عنوان شد، در سايت داشته و يا قصد دارم طبق برنامه و استراتژي محتواي خود در مورد آن محتواهايي بر روي سايت بارگذاري كنم، پس بهتر است از كلمات فوق (اگر نام دسته من نيست) به عنوان برچسب استفاده كنم.
با اينكار كاربر پس از مطالعه مقاله و كليك كردن بر اين برچسب ها به صفحه اي وارد مي‌شود كه در مورد اين موضوعات مقالات ديگري نيز نوشته شده است.

نكته: توجه داشته باشيد كه استفاده از تگ هاي قبلي و متفاوت با اسم دسته ها نيز از بايدهاي برچسب گذاري صحيح مي‌باشد.

 

برچسب گذاري اشتباه و ضربه بر پيكره سئوسايت

برچسب گذاري اشتباه علاه بر گسترش صفحات زامبي كه به آن اشاره شد دو عيب بزرگ ديگر نيز دارد و مي تواند سئوسايت شما را با مشكل بزرگي مواجه سازد.

 

تگ گذاري درست براي سئو

۱)توليد محتواي تكراري

اگر برچسب هاي شما داراي محتواي يكسان باشد، سايت شما با مشكل بزرگي به اسم duplicate content مواجه خواهد شد.
براي مثال همان مقاله آموزش ديجيتال ماركتينگ را در نظر بگيريد، اگر يكي از برچسب هاي من سئوسايت باشد و يكي ديگر از برچسب هاي من بهبود سئو سايت باشد، محتواي من عملا در دو صفحه با مضمون يكسان منتشر خواهد شد. اين موضوع همان مسئله محتواي تكراري از نظر گوگل تلقي شده و به سئو سايت شما آسيب خواهد زد.

 

۲)cannibalization

شايد براي شما پيش آمده باشد كه با يك كلمه كليدي در سرپ گوگل دو نتيجه داشته باشيد، براي مثال يك لندينگ پيج شما و يكي از صفحات برچسب شما تحت كلمه سئو رتبه ۳ و ۹ را در نتايج گوگل داشته باشد!
اين موضوع شايد در ابتدا و نگاهي سطحي به آن، دستاورد خوبي به شمار برود اما اين را به خاطر داشته باشيد كه شما مي‌توانستيد لينك ۱ را در اختيار داشته باشيد.(نرخ كليك لينك يك كجا و لينك ۳ و ۹ كجا!)

اين موضوع همان cannibalization مي‌باشد كه در مقالات بعدي به آن و نحوه رفع اين مشكل نيز خواهيم پرداخت.
استفاده از برچسب مشابه با عنوان مقاله اين مشكل را ممكن است براي شما ايجاد كند و دو صفحه شما با هم در صفحات گوگل با هم رقابت كنند كه در نهايت اين موضوع به ضرر شما تمام خواهد شد.

 

برچسب گذاري اشتباه را چگونه اصلاح كنم؟

ممكن است شما پروژه اي قبول كنيد كه كارفرما يا تيم سئو قبلي بدون درك درست از برچسب با تگ گذاري اشتباه، عملكرد سايت را تحت تاثير قرارداده باشند. شما به عنوان يك متخصص سئو بايد در ابتدا برچسب هاي مهم را شناخته و از پتانسيل آن ها براي ارتباط صفحات با يكديگر استفاده كنيد. در گام بعد شما ۲ راه اصلي براي از بين بردن برچسب هاي اشتباه داريد:

 

۱)حذف برچسب ها

راحت ترين راه براي يك كارشناس سئو حذف صفحات برچسب مي باشد، دقت داشته باشيد با اين كار برچسب شما به صورت پيشفرض به صفحه ۴۰۴ ريدايركت مي‌شود.
اگر صفحه ۴۰۴ شخصي سازي شده و با كيفيت در اختيار داريد اين كار مشكل بزرگي براي شما ايجاد نخواهد كرد.

 

۲)ريدايركت ۳۰۱ يا استفاده از canonical

يكي ديگر از راه هاي از بين بردن اين برچسب هاي اضافي و زامبي پيج ها ريدايركت آن ها به صفحات و مقالات مرتبط مي‌باشد براي اين كار از رل كنونيكال نيز مي‌توانيد استفاده كنيد.
تجربه شخصي: من خودم از ريدايركت ۳۰۱ براي از بين بردن برچسب هاي اشتباه استفاده مي‌كنم.
در مقالات بعدي حتما به بررسي تفاوت ريدايركت ۳۰۱ و canonical خواهيم پرداخت.

 

جمع بندي

برچسب گذاري صحيح يكي از فاكتورهاي مهم سئو تكنيكال بوده كه به شكل قابل توجهي به رشد محتوا و وبسايت شما كمك خواهد كرد. در پروژه هاي خود سعي كنيد تمام نكات فوق را در نظر داشته باشيد و هنگام قبول كردن پروژه هاي جديد موارد زير را به صورت چك ليست مد نظر داشته باشيد.

  • گردآوري برچسب ها
  • نگه داشتن برچسب هاي درست و مرتبط به شكلي كه بتوان آن را به مقالات ديگر و در ادامه طبق استراتژي محتوا، به مقالات ديگر تعميم داد و از آن استفاده كرد
  • حذف برچسب هاي اضافي ( حذف يا ريدايركت)
  • ايندكس كردن مقالات
  • لذت بردن از پيشرفت چشم گير رتبه و ورودي وبسايت!

https://amanjacademy.com/