دكمه CTA چيست و چگونه به جذب مشتري كمك مي كند؟

مشاوره و انتخاب رشته كنكور سراسري

دكمه CTA چيست و چگونه به جذب مشتري كمك مي كند؟

 

فراخوان براي عمل، دكمه فراخوان يا CTA) Call To Action)، يكي از بخش هاي بسيار مهم در طراحي وبسايت مي‌باشد، چرا كه هدف از طراحي وب، سئو سايت و برگذاري كمپين هاي تبليغاتي آنلاين، تبديل مشتري بالقوه به مشتري راغب در جهت پرورش و ترغيب كاربر به انجام يك عمل (action) مي‌باشد.

نكته: برخي تصور مي‌كنند اين عمل بايد حتما ثبت خريد باشد كه اين باور كاملا اشتباه است، تمام فرايند هايي كه ما در وبسايت جهت جذب كاربر و جلب اعتماد و علاقه او مثل: دانلود فايل، عضو شدن در خبرنامه و … انجام مي‌دهيم، نياز به يك دكمه فراخوان دارد.
اين دكمه هاي CTA به شكل قابل توجهي مي‌تواند نرخ تبديل مشتريان شما را افزايش داده و كسب و كار شما را به شكل قابل توجهي نسبت به رقبا پيشتاز كند. در اين مقاله من قصد دارم به ارائه نكات و فرمول هاي مهم و كاربردي نوشتن دكمه CTA پرداخته و شما را از رموز اين كار بسيار مهم آگاه سازم.

 پيش نيازهاي نوشتن CTA 

براي ايجاد و نوشتن متن دكمه هاي فراخوان شما بايد به نكات زير بسيار توجه داشته باشيد:

۱) تعيين هدف CTA

شما بايد به شكلي واضح مشخص كنيد كه هدف شما از ساخت دكمه CTA چيست؟ انتخاب هدف مناسب شما را به بهترين شكل در انجام مراحل بعد، راهنمايي خواهد كرد. اين اهداف مي‌تواند شامل: دريافت اطلاعات تماس، برند سازي، ارائه هديه به كاربر( مثل دانلود يك مقاله رايگان)، فروش و … باشد.

 

۲) جامعه هدف كسب و كار

فرض كنيد شما فروشگاه لوازم آرايشي بهداشتي داشته و قصد داريد فروش آنلاين را نيز در در كسب و كار خود تجربه كنيد. فرض كنيد۷۰٪ جامعه هدف شما را خانم هاي بين ۲۰-۳۰ سال تشكيل داده و محصولات شما نيز به طور عمده نيازهاي اين قشر را برطرف مي‌كند.
قطعا براي طراحي بخش اقدام به خريد سايت خود نياز داريد اين موضوع مهم را در نظر بگيريد و متن خود را به نحوي بنويسيد كه بيشترين اثر گذاري را بر مخاطبان اصلي شما داشته باشد.
چرا كه:

مردم با احساساتشان خريد كرده و سپس آن را با منطق خود هماهنگ مي‌كنند.

 

۳) پيش بيني مسير حركت

شما بايد توانايي اين را داشته باشيد كه مسير حركت كاربر از لحظه و ورود به سايت، استفاده از CTA هاي مختلف و در نهايت رسيدن به هدف اصلي خود را پيش بيني و بهينه ترين راه را براي بالا بردن نرخ كليك فراخوان هاي خود انتخاب كنيد.
به عنوان مثال در نمونه قبلي، شما قصد داريد مقاله اي در مورد بهترين راه جوان سازي پوست در وبسايت خود بارگذاري و محصول خود را به عنوان راه حلي مطمئن به كاربر معرفي كنيد.

شما بايد راه هاي رسيدن به اين مقاله را با CTA هاي مختلف هموار كرده، سپس فراخوان معرفي محصول خود را با متن و رنگ مناسب در ديد كاربر قرار دهيد. پس از آن با يك CTA ديگر كاربر را به صفحه خريد محصول جذب كنيد تا مشتري راغب شما به خريد محصول ترغيب شود.
با محاسبه نرخ تبديل مسير حركت در بازه زماني مشخص، شما قادر خواهيد بود بهترين راه را براي بالا رفتن راندمان فراخوان هاي خود پيدا كنيد.

 

CTA چيست ؟

 

 

فرمول هاي نوشتن بهترين CTA

در ادامه به بررسي بهترين فرمول  نگارش CTA به طور كامل خواهيم پرداخت، اين فرمول راز موفقيت محتوا نويسي براي دكمه هاي CTA مي‌باشد.

فرمول TPSC

T = Text
محتواي متن شما شايد مهم ترين بخش در تهيه يك فراخوان درجه يك مي باشد. محتواي شما بايد سه ويژگي مهم را دارا باشد:

  • ايجاد حس نياز و فوريت در ذهن مخاطب
  • ارائه پيشنهادي كه پتانسيل رد شدن نداشته باشد
  • كوتاه، واضح و مستقيم باشد

P=Placement
دكمه CTA شما هر چقدر هم كه محتواي جذابي داشته باشد. بدون قرارگيري در محل مناسب نمي‌تواند نرخ تبديل قابل توجهي را براي شما به ارمغان بياورد. فراخوان به عمل بايد در جايي به كار رود كه مخاطب بدون هيچ ترديدي آن را حداقل براي يك بار ببيند.

نكته: استفاده از فضاي سفيد يكي از نكاتي است كه بسياري از وبسايت هاي فارسي آن را رعايت نمي‌كنند. فضاي سفيد و خالي، دكمه CTA شما را برجسته كرده و توجه را به سمت خودش جلب مي كند.

S=Size
دكمه فراخوان شما بايد اندازه منطقي و مشخصي داشته باشد، نه بزرگ باشد نه كوچك، دركنار محتواهاي ديگر قابل تشخيص بوده و مخاطب را نسبت به خودش كنجكاو كند.

C=color
رنگ دكمه فراخوان بايد جدا از رنگ زمينه باشد و تناسبي اندك با تم اصلي طراحي سايت شما داشته باشد تا از لحاظ رابط كاربري زيبايي خود را از دست ندهد.

 

 

فرمول بالا بردن تاثير CTA

نگارش يك محتواي خوب قبل از فراخوان، مي‌تواند به شكل قابل توجهي تاثيرگذاري محتواي شما را بهبود ببخشد.
اما اين محتوا چه ويژگي هايي بايد داشته باشد:

  • براي مخاطب نياز ايجاد كند و يا يك مشكل هميشگي را دوباره براي او مطرح كند
  • راه هاي متفاوت رفع اين نياز را بي اعتبار نشان دهد
  • خود را به عنوان راه حل و بهترين پاسخ در جهت رفع اين نياز معرفي كند

اگر دكمه فراخوان شما در حوزه فروش مي‌باشد محتوا بايد ويژگي هاي زير را نيز دارا باشد:

  • ضمانت محصول را تضمين كند
  • قيمت و ارزش مشخصي داشته باشد
  • در صورت اقدام كاربر به اون هديه اي كوچك عرضه كند
  • ريسك هاي معامله را كاهش دهد( بازگشت محصول، پيك و …)

فرمول RDA

R=Require
قبل از رسيدن به دكمه CTA كاربر را نسبت تمام بخش هاي نياز موجود آگاه سازيد.
D=Desire
مخاطب را به كليك بر روي فراخوان به عمل خود علاقه مند كنيد
A=Aquire
اقدامي كه مي‌خواهيد كاربر انجام دهد را خيلي كوتاه و مفيد پيش چشم او قرار دهيد.

 

نكات تكميلي

در اين مقاله شما با تعريف CAT يا دكمه فراخوان به عمل آشنا شديد و نكات اصلي و كاربردي طراحي و نوشتن محتواي CTA را آموختيد، به شما توصيه مي‌كنم هنگام نوشتن محتواي دكمه فراخوان حتما فرمول هاي گفته شده را در خاطر داشته باشيد و اما چند نكته تكميلي و مهم:

  • محتواي خود را به صورت امري و مودبانه بنويسيد.
  • از كلمات قدرتمند مثل رايگان، آخرين فرصت، بهترين و … استفاده كنيد، اين كلمات جدا از ايجاد حس كنجكاوي، حس از دست دادن يك فرصت را در مخاطب زنده مي‌كند.
  • دكمه خود را بهينه سازي كنيد تا در دستگاه هاي ديجيتال مختلف مثل PC، تلفن هوشمند و تبلت با سايز استاندارد نمايش داده شود.

و اما در آخر قبل از هرگونه اقدامي ايده خود را تحت عنوان A/B testing در اينترنت جستجو كنيد تا با استفاده از تجربيات ديگران بتوانيد ميزان نرخ تبديل دكمه فراخوان خود را بهبود ببخشيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.