برچسب گذاري استاندارد

مشاوره و انتخاب رشته كنكور سراسري

برچسب گذاري استاندارد

 

 

برچسب (در وردپرس) چيست؟ 

قسمت برچسب‌ها يا تگ، يكي از بخش‌ هايي است كه سيستم هاي مديريت محتوا به صورت پيشفرض در اختيار شما قرار داده تا از طريق آن بتوانيد دسته هاي مختلف را به هم مرتبط كرده و كاربر را در جهت يافتن مقالات مشابه و مرتبط در بين انبوهي از مقالات راهنمايي كنيد. (البته برچسب گذاري در خارج از بحث سيستم هاي مديريت محتوا نيز معنا دارد و مختص سيستمي مثل وردپرس نيست.)

 

تفاوت برچسب و دسته بندي چيست؟

برچسب ها در اصل دسته بندي ها يا به طور دقيق تر راهنماهايي هستند كه دسته هاي مختلف را به هم مربوط مي كنند، براي مثال مقاله اي كه در حال حاضر مشغول مطالعه آن هستيد در دسته بندي سئو سايت مي باشد، اما از آنجايي كه در زمينه سئوتكنيكال مي‌باشد ممكن است من تصميم بگيرم از طريق برچسب مناسب آن را به دسته آموزش سئوتكنيكال نيز مرتبط  كنم، تا كاربر من به حجم بيشتري از مقالات در اين حوزه دسترسي داشته باشد.(بر فرض مثال)

 

 

 

 

بايد هاي برچسب (tag) گذاري

۱) تعداد برچسب

تعداد برچسب ها يك نوشته نبايد زياد باشد، همانطور كه گفته شد هدف برچسب گذاري، هدايت كاربران به مقالات مشابه (موضوعاتي كه در مقاله به آن اشاره شده است) مي‌باشد، تعداد زياد برچسب سه ايراد اساسي دارد:

۱) تعداد بالاي برچسب ها باعث گمراهي و سر در گمي كاربران شما شده و تجربه كاربر را خدشه دار مي‌كند.
۲) دقت داشته باشيد كه هر سايت يك بودجه ايندكسي از طرف گوگل دارد و بات هاي گوگل زمان خاصي را به سايت شما براي اينكار اختصاص مي‌دهند، با برچسب گذاري زياد از حد شما بودجه ايندكس خود را صرف صفحات جديد و نه چندان با ارزش كرده و صفحات اصلي و مهم شما از اين دايره خارج خواهند شد.
۳) زياد شدن صفحات زامبي يكي ديگر از ايرادات بزرگ براي سايت شما مي‌باشد كه نتيجه مستقيم برچسب گذاري هاي بي مورد و زياد است، صفحاتي كه فقط يك مطلب در آن قرار داشته و هيچ ارزشي براي سايت شما ايجاد نمي‌كند. (صد رحمت به صفحات ۴۰۴!)

 

۲) كوتاه و مفيد بودن برچسب

يكي ديگر از اشتباهات رايج در برچسب گذاري كه شاهد آن بوده ام، برچسب گذاري هاي طولاني و جمله واره هاي تك بعدي است. به نحوي كه نتوان ديگر از آن برچسب براي موضوعات و مقالات ديگر استفاده كرد.
برچسب هاي شما نهايت بايد تركيبي از دو يا سه كلمه باشد، به نحوي كه در راستاي استراتژي محتواي شما بوده و بتوان از آن در ادامه استفاده كرد.
اين بخش را با يك مثال براي شما توضيح مي‌دهم:
فرض كنيد مقاله اي در مورد «آموزش ديجيتال ماركتينگ» در وبسايت خود بارگزاري كرده ايد و در آن به موضوعاتي نظير سئو، بازاريابي محتوا و سوشيال مديا ماركتينگ اشاره كرده ايد.

براي برچسب گذاري چه كاري بايد انجام داد؟
فرض كنيد من مقالاتي در موضوع آموزش ديجيتال ماركتينگ كه براي شما عنوان شد، در سايت داشته و يا قصد دارم طبق برنامه و استراتژي محتواي خود در مورد آن محتواهايي بر روي سايت بارگذاري كنم، پس بهتر است از كلمات فوق (اگر نام دسته من نيست) به عنوان برچسب استفاده كنم.
با اينكار كاربر پس از مطالعه مقاله و كليك كردن بر اين برچسب ها به صفحه اي وارد مي‌شود كه در مورد اين موضوعات مقالات ديگري نيز نوشته شده است.

نكته: توجه داشته باشيد كه استفاده از تگ هاي قبلي و متفاوت با اسم دسته ها نيز از بايدهاي برچسب گذاري صحيح مي‌باشد.

 

برچسب گذاري اشتباه و ضربه بر پيكره سئوسايت

برچسب گذاري اشتباه علاه بر گسترش صفحات زامبي كه به آن اشاره شد دو عيب بزرگ ديگر نيز دارد و مي تواند سئوسايت شما را با مشكل بزرگي مواجه سازد.

 

تگ گذاري درست براي سئو

۱)توليد محتواي تكراري

اگر برچسب هاي شما داراي محتواي يكسان باشد، سايت شما با مشكل بزرگي به اسم duplicate content مواجه خواهد شد.
براي مثال همان مقاله آموزش ديجيتال ماركتينگ را در نظر بگيريد، اگر يكي از برچسب هاي من سئوسايت باشد و يكي ديگر از برچسب هاي من بهبود سئو سايت باشد، محتواي من عملا در دو صفحه با مضمون يكسان منتشر خواهد شد. اين موضوع همان مسئله محتواي تكراري از نظر گوگل تلقي شده و به سئو سايت شما آسيب خواهد زد.

 

۲)cannibalization

شايد براي شما پيش آمده باشد كه با يك كلمه كليدي در سرپ گوگل دو نتيجه داشته باشيد، براي مثال يك لندينگ پيج شما و يكي از صفحات برچسب شما تحت كلمه سئو رتبه ۳ و ۹ را در نتايج گوگل داشته باشد!
اين موضوع شايد در ابتدا و نگاهي سطحي به آن، دستاورد خوبي به شمار برود اما اين را به خاطر داشته باشيد كه شما مي‌توانستيد لينك ۱ را در اختيار داشته باشيد.(نرخ كليك لينك يك كجا و لينك ۳ و ۹ كجا!)

اين موضوع همان cannibalization مي‌باشد كه در مقالات بعدي به آن و نحوه رفع اين مشكل نيز خواهيم پرداخت.
استفاده از برچسب مشابه با عنوان مقاله اين مشكل را ممكن است براي شما ايجاد كند و دو صفحه شما با هم در صفحات گوگل با هم رقابت كنند كه در نهايت اين موضوع به ضرر شما تمام خواهد شد.

 

برچسب گذاري اشتباه را چگونه اصلاح كنم؟

ممكن است شما پروژه اي قبول كنيد كه كارفرما يا تيم سئو قبلي بدون درك درست از برچسب با تگ گذاري اشتباه، عملكرد سايت را تحت تاثير قرارداده باشند. شما به عنوان يك متخصص سئو بايد در ابتدا برچسب هاي مهم را شناخته و از پتانسيل آن ها براي ارتباط صفحات با يكديگر استفاده كنيد. در گام بعد شما ۲ راه اصلي براي از بين بردن برچسب هاي اشتباه داريد:

 

۱)حذف برچسب ها

راحت ترين راه براي يك كارشناس سئو حذف صفحات برچسب مي باشد، دقت داشته باشيد با اين كار برچسب شما به صورت پيشفرض به صفحه ۴۰۴ ريدايركت مي‌شود.
اگر صفحه ۴۰۴ شخصي سازي شده و با كيفيت در اختيار داريد اين كار مشكل بزرگي براي شما ايجاد نخواهد كرد.

 

۲)ريدايركت ۳۰۱ يا استفاده از canonical

يكي ديگر از راه هاي از بين بردن اين برچسب هاي اضافي و زامبي پيج ها ريدايركت آن ها به صفحات و مقالات مرتبط مي‌باشد براي اين كار از رل كنونيكال نيز مي‌توانيد استفاده كنيد.
تجربه شخصي: من خودم از ريدايركت ۳۰۱ براي از بين بردن برچسب هاي اشتباه استفاده مي‌كنم.
در مقالات بعدي حتما به بررسي تفاوت ريدايركت ۳۰۱ و canonical خواهيم پرداخت.

 

جمع بندي

برچسب گذاري صحيح يكي از فاكتورهاي مهم سئو تكنيكال بوده كه به شكل قابل توجهي به رشد محتوا و وبسايت شما كمك خواهد كرد. در پروژه هاي خود سعي كنيد تمام نكات فوق را در نظر داشته باشيد و هنگام قبول كردن پروژه هاي جديد موارد زير را به صورت چك ليست مد نظر داشته باشيد.

  • گردآوري برچسب ها
  • نگه داشتن برچسب هاي درست و مرتبط به شكلي كه بتوان آن را به مقالات ديگر و در ادامه طبق استراتژي محتوا، به مقالات ديگر تعميم داد و از آن استفاده كرد
  • حذف برچسب هاي اضافي ( حذف يا ريدايركت)
  • ايندكس كردن مقالات
  • لذت بردن از پيشرفت چشم گير رتبه و ورودي وبسايت!

https://amanjacademy.com/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.