معرفي دانشگاه الزهرا

مشاوره و انتخاب رشته كنكور سراسري

معرفي دانشگاه الزهرا

تاريخچه دانشگاه الزهرا

دانشگاه الزهرا(س) دانشگاه ويژه بانوان، واقع در دهكده ونك تهران، در سال ۱۳۴۳ تاسيس شد. در آن زمان با ۹۰ دانشجو و با نام «مدرسه عالي دختران» فعاليت خود را آغاز نمود و علاوه بر رشته هاي مترجمي زبان هاي خارجي، منشي گري و روانشناسي تدريس رشته اي تحت عنوان فنون خانه داري را در برنامه فعاليت هاي آموزشي خود قرار داد.
در سال تحصيلي ۵۵ -۱۳۵۴ مدرسه عالي دختران تبديل به دانشگاه شد و از سال ۱۳۵۶در قالب مجموعه اي از ۴ دانشكده : علوم پايه، ادبيات و علوم انساني، علوم مديريت و اقتصادبه فعاليت خود ادامه داد.

در سال ۱۳۹۳ و با تفكيك دانشكده علوم پايه دانشگاه به سه دانشكده علوم رياضي، علوم زيستي، فيزيك و شيمي تعداد دانشكده ها به ۱۰ مورد افزايش يافت. دانشگاه الزهرا(س) با وسعتي معادل ۱۴هكتار، علاوه بر فضاي فيزيكي دانشكده و پژوهشكده ها، داراي آزمايشگاه ها، سايت ها و كارگاه هاي تخصصي، آمفي تئاتر، استخر، رستوران، سالن هاي ورزش، بانك، پست و مهد كودك مي باشد.

دانشكده هاي دانشگاه الزهرا

اين دانشگاه داراي ١٠ دانشكده شامل دانشكده هاي علوم زيستي، علوم رياضي، فيزيك و شيمي، فني و مهندسي، الهيات، ادبيات، علوم ورزشي، علوم اجتماعي و اقتصادي، علوم تربيتي و روانشناسي و هنر مي باشد.
در حال حاضر ٩٤٠٠ دانشجو و ٦٠٠ استاد در اين دانشگاه مشغول فعاليت مي باشند. در صورت تمايل مي توانيد جهت دريافت اطلاعات بيشتر درباره دانشگاه الزهرا و تصميم درست در انتخاب رشته كنكور سراسري با ما همراه باشيد. 

رتبه دانشگاه الزهرا

بر اساس گزارش سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) در آخرين ويرايش پايگاه رتبه بندي «تايمز» كه در سال ۲۰۱۸ منتشر شده است، نام ۱۸ مؤسسه ايراني در فهرست مراكزآموزش عالي برتر آسيا قرار گرفته اند. با استناد به اين گزارش، دانشگاه الزهرا(س) توانسته است با كسب امتياز ۳۰۱-۳۵۰ در جمع ۱۸ دانشگاه از جمهوري اسلامي ايران درجايگاه برتر رتبه بندي آسيايي تايمز قرار گيرد.

تسهيلات و امكانات دانشگاه الزهرا

وام هاي دانشجويي

• وام تحصيلي
دانشجويان مي توانند به ارائه تعهد محضري و كپي حكم كارگزيني ضامن اقدام به دريافت اين وام نمايند. مبلغ وام براي دانشجويان مقطع كارشناسي تا ٥،٠٠٠،٠٠٠ ريال و مقطع ارشد تا ٥،٥٠٠،٠٠٠ ريال مي باشد.
 وام شهريه شبانه
براي دانشجويان مقطع كارشناسي: ٥،٠٠٠،٠٠٠ ريال، مقطع ارشد: ١١،٥٠٠،٠٠٠ ريال و مقطع دكتري: ٢٥،٠٠٠،٠٠٠ ريال

• وام ضرورري
دانشجويان پس از ارائه تعهد محضري وكپي حكم كارگزيني ضامن و ارائه يكي از مدارك زير مي توانند جهت دريافت اين وام اقدام نمايند.
• كپي برگه انتخاب واحد براي دانشجوياني كه پايانامه اخذ نموده اند.
• ارائه فاكتور خريد وسايل كمك اموزشي(رايانه، كتاب و…)
• ارائه فاكتور خريد عينك يا فاكتور بيمارستان
• ارائه مدارك مربوط به حوادث غير مترقبه(زلزله، فوت، اتش سوزي)
مبلغ وام ضروري: ٦،٠٠٠،٠٠٠ ريال و وام حوادث غير مترقبه: ٢٠،٠٠٠،٠٠٠ ريال مي باشد.
 وام ازدواج
مقدار وام ٢،٠٠٠،٠٠٠ ريال مي باشد.
ساير وام هاي عبارتند از: وام وديعه مسكن، وام عتبات، وام ويژه تحصيلي دكتري و وام ويژه ضروري دكتري.

مركز مشاوره، بهداشت و سلامت دانشجويي

ورود به دانشگاه و شروع دوره دانشجويي، به دليل تغييرات عمده اي كه درجنبه هاي مختلف زندگي براي فرد به همراه دارد، معمولا تنش آور است و گاهي ممكن است دسترسي نداشتن به منابع حمايتي مطمئن، بحران هايي را براي دانشجو بوجود آورد.
مركز مشاوره، بهداشت و سلامت دانشجويي دانشگاه الزهراء(س)، با توجه به ضرورت هاي فوق و با هدف كمك به دانشجويان در آذرماه سال ۱۳۶۶ فعاليت خود را در معاونت دانشجويي دانشگاه آغاز كرد.
از جمله طرح هاي اين مركز مي توان به طرح پايش سلامت (سلامت روان و سلامت جسم) و طرح سيماي زندگي دانشجويي اشاره كرد.

گروه مشاوره و مددكاري
فعاليت هاي مركز مشاوره دانشگاه با توجه به ضرورت هاي فوق به دو بخش تقسيم مي شود:
الف: مشاوره و درمان
در اين بخش متخصصان و كارشناسان روانشناسي، مشاوره، روانپزشكي و مددكاري آماده اند تا مراجعان را براي دستيابي به شرايط ذهني و رواني مناسب تر و بانشاط تر ياري دهند. خدمات مشاوره به صورت حضوري انجام مي شود.
ب: پيشگيري و بهداشت روان
در اين بخش نيز خدماتي از قبيل تدوين و انتشار اينفو گرافي، بروشور، كتاب، كتابچه، برگزاري كارگاه ها و سمينارهاي آموزشي، پايش هاي سلامت و گروه هاي رشد و تعالي انجام مي شود.

تغذيه دانشجويان

وظيفه تهيه، طبخ و توزيع غذاي دانشجويان توسط اداره تغذيه انجام مي شود. اين اداره علاوه بر ارائه غذا، تهيه و آماده سازي مواد اوليه، نگهداري مطلوب مواد غذايي، توزيع مناسب غذا طبق نياز غذايي دانشجويان بر اساس آناليزهاي موجود در سطح كشوري، حفظ سطح ايمني و بهداشتي و افزايش مطلوبيت، از جمله امور مربوط به اين اداره مي باشد. اداره تغذيه شامل دو ساختمان مجزا سلف سرويس و بوفه مركزي مي باشد و از امكانات ذيل برخوردار است.
سلف سرويس: طبخ و توزيع غذا به دانشجويان، كاركنان و اساتيد، بعضاً خدمات در مراسم هاي مختلف بصورت ويژه
بوفه مركزي: طبخ و توزيع غذا به دانشجويان، كاركنان و اساتيد

كار دانشجويي

به منظور ترويج فرهنگ كار و جهت بهره مندي از توانمندي و خلاقيت دانشجــويان كه به عنوان بخش مهمي از نيروهاي جوان تلقـي مي گردند، زمينه مناسبي جهت مشاركت اجتماعي و تامين بخشي از نيازهاي مالي، به نام كار دانشجويي فراهم گرديده كه دانشجويان متقاضي داراي شرايط مندرج درآئين نامه مربوطه مي توانند با رعايت ضوابط و مقررات، به واحدهاي دانشگاه مراجعه نمايند.

فروشگاه هاي دانشجويي

اين فروشگاه ها توسط دانشجويان اداره شده و در دانشگاه و خوابگاه واقع شده اند. از مهمترين امتيازات اين فروشگاه ها، عدم نيــاز مراجعــه دانشجويان به بيرون از دانشگاه بوده و آنها مي توانند از خدمات و اقلام مورد نياز خود اعم از نوشيدني، خوراكي هاي متنوع و سالم، پوشاك، لوازم زينتي و كادويي، آرايشگاه، خياطي، خشكشويي و … در سطح دانشگاه تا ساعت ۱۷ هر روز غيــر از جمعه ها و ايام تعطيل و در خوابگاه تا ساعت ۲۳ هرروز حتي ايام تعطيلات بهره مندگردند.

شرايط واگذاري فروشگاه ها:
۱- عدم داشتن سابقه انضباطي و رعايت كامل شئونات اخلاقي و اسلامي.
۲- دانشجو در مدت قرارداد، بايد شاغل به تحصيل باشد.
۲- اداره فروشگاه بايد توسط خود دانشجو صورت گرفته و از واگذاري آن به غير خودداري نمايد.
۳- داشتن تجربه مرتبط با صنف مربوطه
۴-داشتن كارت سلامت و اخذ تعهد براي غرفه داران مواد خوراكي و غذايي و داشتن مدرك معتبر براي غرفه داران آرايشگاه و خياطي.

سفره خانه سنتي ترمه

معرفي دانشگاه الزهرا
يكي از كهن ترين و زيباترين مكان هايي كه دانشگاه الزهراء به دارا بودن آن افتخار مي كند رستوران سنتي ترمه است كه در دوره جنگ جهاني دوم كارخانه ريخته گري قطعات پل ورسك بوده و بعد از خروج آلمان ها اين مكان جزء دارايي شركت راه آهن باقي ماند و پس از الحاق اين اراضي به دانشگاه الزهرا (س) در سايت شرقي آن واقع شده است. اين مكان پس از مرمت و بدون هيچ گونه تغيير در بافت كلي آن مبدل به سفره خانه سنتي گرديد.

خوابگاه هاي دانشگاه الزهرا

مجتمع خوابگاه هاي فرزانگان با شش بلوك به نام گلستان در ضلع جنوبي دانشگاه قرار دارد. گلستان هاي يك، دو و سه براي اسكان دانشجويان كارشناسي، گلستان ۴ براي دانشجويان تحصيلات تكميلي، گلستان ۵ براي اسكان دانشجويان تحصيلات تكميلي و دانشجويان بين المللي و گلستان شش كه بدنبال روند توسعه پذيرش دانشجو، در مهرماه سال ۱۳۹۶ مورد بهره برداري قرار گرفت و به اسكان دانشجويان مقطع دكتري ايراني و بين المللي اختصاص داده شد.

امكانات خوابگاه
بخش رفاهي: فروشگاه هاي دانشجويي شامل موادغذايي، ميوه فروشي، خياطي، آرايشگاه
بخش ورزشي: استخر سرپوشيده، سالن هاي چند منظوره، ديوار صخره نوردي، ايستگاه تندرستي و زمين اسكيت، اتاق بدن سازي
بخش فرهنگي: سالن چند منظوره، كتابخانه، سايت هاي كامپيوتر
بخش مشاوره: دفتر مشاوره و ارائه مشاوره هاي تخصصي به دانشجويان خوابگاهي

كتابخانه دانشگاه الزهرا

همزمان با تاسيس دانشگاه الزهرا، كتابخانه با مجموعه كتاب اهدايي به تعداد ٣٠٠٠ جلد شروع به فعاليت كرد. هم اينك، كتابخانه در فضايي به وسعت ٦٨٩٠ متر مربع در پنج طبقه با امكانات مختلف در اختيار دانشجويان و اساتيد قرار دارد.

پژوهشكده هاي دانشگاه الزهرا

• پژوهشكده زنان
پژوهشكده زنان دانشگاه الزهراء(س) اولين مركز علمي – پژوهشي است كه با موافقت قطعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري تأسيس شده و به منظور ساماندهي تحقيقات پيرامون مسائل زنان و ارائه راهبردهاي اجرايي در خصوص مسائل و مشكلات آنان به مسئولان، در مورخ ۱/۲/۱۳۷۷ شروع به كار كرده است.

وظايف و چشم اندازهاي پژوهشكده زنان
• انجام پروژه‌هاي بنيادي، كاربردي و توسعه‌اي پيرامون مسائل زنان براساس موازين نظري و فقهي اسلام و نقد و بررسي ديدگاه‌‌هاي غير اسلامي.
• بررسي وضعيت و مسائل زنان در زمينه‌هاي مختلف و انتشار گزارش و ارائه پيشنهادات كاربردي به مراكز ذي‌ربط.
• ايجاد بانك اطلاعاتي و گردآوري مدارك، مأخذ و اسناد داخلي و خارجي براي مطالعه و تحقيق گسترده در زمينه اهداف پژوهشكده.
• تدوين و تأليف كتب، ترجمه متون و آثار و نشريات علمي و پژوهشي متناسب با اهداف پژوهشكده.
• تأسيس دوره تحصيلات تكميلي و پژوهشي مطالعات زنان و تلاش در راستاي ايجاد رشته‌هاي تحصيلي در اين زمينه، تربيت محققان و پژوهشگران و فراهم آوردن امكانات آموزشي و پژوهشي براي علاقمندان به فعاليت در چارچوب اهداف پژوهشكده.

• ارتباط و همكاري با مراكز و مؤسسات تحقيقات داخلي و خارجي و صاحب‌نظران، محققان و ترغيب آنها به انجام تحقيقات در چارچوب اهداف پژوهشكده.
• تلاش در جهت حمايت از صاحب نظران و محققان و هدايت رساله‌ها و پايان‌نامه‌ها و تحقيقات در جهت نيازها و اولويت‌هاي تحقيقاتي زنان.
• برگزاري كنگره‌ها، سمينارها، و كارگاههاي آموزشي در سطوح ملي و بين‌‌المللي در زمينه مسائل زنان.
• همكاري با مراكز اجرايي و سياست‌گذاري كشور به منظور اجراي طرح‌هاي مورد نياز اين مراكز و هماهنگي در جهت تعيين اولويت‌هاي پژوهشي پژوهشكده.

 پژوهشكده مطالعات اقتصادي
زير گروه هاي پژوهشي اين پژوهشكده عبارتند از:
• مطالعات نابرابري، فقر و فساد،
• مدلسازي اقتصادي و كاربردهاي آن در اقتصاد،
• اقتصاد اجتماعي،
• مدلسازي مبتني بر عامل

آدرس دانشگاه الزهرا

تهران، خيابان ده ونك، دانشگاه الزهرا ( س )

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.